Laatst
liep ik in de supermarkt tegen een mij onbekend Belgisch bier aan.
Het was genoemd naar een dorp in West-Vlaanderen, dat ik hier niet wil noemen. Op het etiket stond het silhouet van
'historisch correcte' soldaten aan het front van 1914-18, tegenwoordig
steevast 'de Groote Oorlog' genoemd, met twee o's. Er stond ook een
historisch correcte klaproos op, in dit geval vast een poppy.
Nog
op hetzelfde etiket stond het verzoek om een minuut stilte in acht te
nemen bij het openen van de fles, 'to
commemorate those who fell on the battlefield'. In het Engels, omdat het bier nu eenmaal mikte op het
marktsegment van Engelse oorlogstoeristen. Om die reden werd het ook verkocht in een halveliterfles.
Over
smaak valt niet te redetwisten, ook niet over slechte smaak, over
smakeloosheid al helemaal niet. Je zou de bedenkers van dat bier, naast totale smakeloosheid, ook
opportunisme kunnen verwijten, cynisme, obsceen mercantilisme,
lijkenpikkerij, mogelijk een hang naar necrofilie. Maar de kans is
groot dat ze geen van die woorden begrijpen. Wat overblijft is:
domheid.
Een
meer gepaste manier om de gevallenen op het slagveld te herdenken is
al vast om dit degoutante product te negeren, samen met alle andere
toeristo-commerciƫle strapatsen waar sommigen zich dezer dagen
mee opgeilen aan de ellende en de dood van zo vele mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten